Klachtenprocedure

Je hebt een klacht. Wat nu?

Petra is aangesloten bij de beroepsvereniging voor complementaire geneeswijzen VBAG, bij de RBCZ (het kwaliteitsregister in Nederland waar HBO-opgeleide therapeuten zich kunnen registeren; hieraan zijn strenge eisen verbonden) en bij Quasir, een geschillencommissie.

Het is belangrijk om jouw onvrede of klacht eerst met Petra te bespreken. Misschien is er sprake van een misverstand en kom je er samen uit als je kenbaar maakt waarover je ontevreden bent of wat je anders wilt. Is het moeilijk jouw onvrede onder woorden te brengen? Probeer het dan op te schrijven en leg deze notitie dan voor aan Petra. 

Mogelijk ontstaat er op deze manier een opening om met elkaar te praten en het probleem de wereld uit te helpen.

Blijft er onvrede of is er een klacht? Neem dan contact op met de VBAG. Zij laten de klachtenfunctionaris vervolgens contact met jou opnemen.                                                Via de volgende link kom je op de desbetreffende pagina van de VBAG website: https://vbag.nl/algemene-informatie/klachten.html.

Als je er samen niet uitkomt.

Voel je je niet in staat de kwestie te bespreken met Petra, laat de situatie dit niet toe of kom je er samen niet uit? 

Dan kun je kosteloos een onafhankelijke klachtenfunctionaris inschakelen. Deze ondersteunt je onder andere bij het formuleren van jouw klacht of onvrede en kan eventueel optreden als bemiddelaar. 

Volgens de Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) is elke zorgaanbieder verplicht zijn cliënten toegang te bieden tot een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De onafhankelijke klachtenfunctionaris van VBAG is werkzaam bij Quasir. Quasir is het expertisecentrum voor klachtenmanagement in de zorg- en welzijnssector. 

Als je er samen niet uitkomt kan je contact opnemen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris van Quasir via e-mail (bemiddeling@quasir.nl t.a.v. coördinator klachtenbemiddeling) of per telefoon 06 4844 5538.


Geschillencommissie: bindende uitspraak

Als de inzet van de klachtenfunctionaris of de wijze waarop jouw onvrede of klacht is afgehandeld voor jou onbevredigend is, dan kun je je wenden tot de geschillencommissie.  Deze geschillencommissie is onafhankelijk van alle partijen en gespecialiseerd in de complementaire zorg. Een uitspraak van de geschillencommissie over jouw klacht (geschil) is bindend, zowel voor jou als de therapeut. Een geschil indienen bij de geschillencommissie kost € 50. De geschillencommissie doet binnen zes maanden uitspraak over jouw klacht. Op zorggeschil.nl vind je meer informatie over hoe je een geschil kunt indienen. De klachtenfunctionaris kan je hierbij helpen.


Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ)

Is er sprake van een tuchtwaardige klacht dan kan de klachtenfunctionaris je adviseren om je klacht te deponeren bij het Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ). Uiteraard kun je ook altijd contact opnemen met het secretariaat van VBAG via e-mail secretariaat@vbag.nl of per telefoon 040 283 8988 (werkdagen 09.00 – 12.00).


Als energetisch natuurgeneeskundig therapeut ben ik lid van de beroepsvereniging VBAG, Registertherapeut bij het RBCZ en officieel erkend HBO-therapeut. Hierdoor worden de kosten van mijn natuurgeneeskundige consulten door veel zorgverzekeraars (gedeeltelijk) vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Ik raad je aan om hierover informatie in te winnen bij jouw zorgverzekeraar.

Petrana - Petra van der Vleuten - Leukerveld 5 - 6037 SR Kelpen-Oler  -  06 - 44 106 402

contactformulier - info@petrana.nl  - www.petrana.nl - Facebook - LinkedIn

E.E.N. therapie
RBCZ
VBAG